Wednesday, November 04, 2009

Penggodam guna cecacing curi data

'Conficker', 'Taterf' jadi pilihan penjenayah

SAN FRANCISCO: Penjenayah siber kini berusaha mencari kelemahan dalam sistem komputer untuk memasukkan virus cecacing bertujuan mengawal dan mencuri data, kata laporan keselamatan yang dikeluarkan pusat penyelidikan teknologi Microsoft.

Laporan Keselamatan Perisikan turut menyatakan, perisian malware rogue penggodam utama yang mengancam komputer pada enam bulan pertama tahun ini, tetapi jangkitannya berkurangan, manakala kemunculan cecacing meningkat sekali ganda.

"Kami masih melihat perisian yang digodam tetapi bilangannya tidak menunjukkan peningkatan. Apa yang dilihat semakin bertambah ialah kegiatan melepaskan cecacing terutama yang dikenali sebagai 'Conficker' dan 'Taterf'," kata pegawai kanan Pusat Perlindungan Malware Microsoft, Jeff Williams.

Beliau berkata, cecacing diprogram agar boleh menambah sendiri bilangannya dan menyusup dari sebuah komputer ke sebuah komputer lain dengan bersembunyi di dalam aplikasi biasa atau peranti simpanan data.

Perisian menggodam yang turut dikenali sebagai 'scareware' biasanya merebak dengan menipu pengguna melalui kotak 'pop-up' atau memberi amaran palsu bahawa komputer mereka dijangkiti virus.

Pengguna komputer yang sudah dijangkiti kemudian diarah membayar untuk mendapatkan aplikasi bagi mengatasi masalah itu.

"Pengguna yang tertipu tidak sedar bahawa mereka sebenarnya membayar penggodam, dengan memberi maklumat kad kredit dan memasukkan 'malware'," katanya.

Penghalang 'scareware' automatik dan tindakan badan perundangan bagi menghalang mana-mana pihak daripada menipu dengan

menggunakan perisian mengurangkan ancaman itu.

"Jika anda memilih produk anti virus, pilihlah penyedia perkhidmatan yang sudah dikenali dan bukan pihak yang tidak pernah anda dengar atau muncul secara tiba-tiba melalui 'pop-up' pada skrin komputer.

Pertahanan komputer yang semakin canggih pada masa kini menyebabkan penggodam menggunakan cecacing untuk menggondam data peribadi mangsa. � AFP

No comments:

Post a Comment