Saturday, October 10, 2009

Enjin carian Internet kini perlu membayar

BEIJING 9 Okt. - Ketua dua buah organisasi berita ulung di dunia hari ini berkata, sudah sampai masanya enjin carian maklumat dan pengguna berita secara percuma diminta untuk membuat bayaran kepada organisasi berita.

Komen yang dibuat oleh Tom Curley daripada The Associated Press (AP) dan Rupert Murdoch daripada News Corp. itu dikeluarkan berikutan industri media kini terpaksa berjuang dalam sistem Internet lama.

Kebanyakan syarikat berita menyatakan laman web seperti Google mengaut keuntungan daripada artikel, gambar dan video yang mereka keluarkan tanpa membayar kepada organisasi berita yang mengeluarkan bahan-bahan tersebut.

"Sistem kami adalah terlalu perlahan untuk menandingi berita yang dieksploitasi oleh pihak ketiga tanpa sebarang kebenaran dan input," kata Ketua Eksekutip AP, Curley kepada 300 pemimpin media dalam satu mesyuarat di Beijing.

Menurutnya, laman web seperti Wikipedia, YouTube dan Facebook menjadi keutamaan pelanggan untuk berita terkini, menggantikan laman web tradisional penerbitan berita.

"Kami tidak akan bertolak ansur lagi kepada mereka yang mementingkan diri terutamanya dalam keadaan ekonomi sekarang ini," katanya.

Sementara itu, Murdoch turut memberitahu sesi pembukaan Sidang Kemuncak Media Dunia yang diadakan di Beijing bahawa penyediaan kandungan berita akan diminta membuat pembayaran.

"Pengumpul dan penciplak tidak lama lagi akan diminta membayar jika menggunakan berita kami," tegasnya. - AP

No comments:

Post a Comment