Friday, October 30, 2009

Sumbang mahram merosakkan keturunan

PENGERTIAN sumbang mahram ialah perbuatan zina yang dilakukan oleh seseorang yang ada pertalian darah/nasab (keturunan) dengan mangsa.

Ia juga dapat didefinisikan sebagai hubungan jenis antara mereka yang mempunyai tali persaudaraan dan perkahwinan antara mereka adalah tidak sah di sisi undang-undang atau dilarang oleh agama juga adat resam.

Sebagai contoh, hubungan jenis antara remaja dengan ibu bapa mereka, adik-beradik, ibu bapa saudara, datuk dan sebagainya.

Daripada perspektif agama Islam, golongan tidak bertanggungjawab yang melakukan sumbang mahram dilaknati Allah SWT dan tidak diberkati di dunia serta dan akhirat.

Sumbang mahram dikenal pasti sebagai penganiayaan seksual yang merosakkan kesihatan fizikal, mental dan sosial. Hubungan seperti itu diketahui berpotensi tinggi menghasilkan keturunan yang secara biologinya lemah, baik fizikal mahupun mental (cacat) bahkan berbahaya (membawa maut).

Firman Allah SWT dalam surah an-Nisaa ayat 23: “Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut) ibu-ibu kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan saudara-saudara bapa kamu dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki.

“Dan anak-anak saudara kamu yang perempuan dan ibu-ibu kamu yang menyusukan kamu dan saudara-saudara susuan kamu dan ibu-ibu isteri kamu dan anak-anak tiri yang dalam peliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu sudah campuri.

“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu sudah pun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu.

“Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua-beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang berlaku pada masa lalu. Sesungguhnya Allah SWT maha pengampun lagi maha mengasihani.”

Punca sumbang mahram juga pelbagai, termasuk kegagalan isteri memenuhi keperluan suami, tahap iman yang lemah, bahan lucah berleluasa, tiada batas pergaulan, tidak mengamalkan kehidupan dianjurkan Islam, keruntuhan institusi keluarga/perkahwinan dan pakaian yang tidak menutup aurat (mengghairahkan) ketika ada di rumah.

Firman Allah SWT dalam ayat 26 surah Al-A’raaf: “Wahai anak-anak Adam, sesungguhnya kami menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah SWT (dan rahmat-Nya kepada hamba-hamba-Nya supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).”

Mangsa perlu melaporkan kejadian sumbang mahram kerana jika ia tidak dilakukan, tindakan tidak dapat diambil terhadap pelakunya dan kemungkinan besar dia mengulanginya lagi.

Pencegahan juga harus dibuat dengan memberi kesedaran pentingnya kejadian terbabit dilapor, seterusnya peruntukan hukuman lebih berat supaya penjenayah sedar akibat dan kesan perbuatan mereka terhadap mangsa.

No comments:

Post a Comment