Wednesday, September 23, 2009

Usah persoalkan penetapan raya (Khutbah Khas Hari Raya Aidilfitri 1430hijrah)

BANDAR SERI BEGAWAN, Selasa - Khutbah Khas Hari Raya Aidilfitri di Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah semalam menyelar segelintir umat Islam di negara ini yang dengan angkuhnya meninggalkan daripada menunaikan puasa pada 30 Ramadan lalu kerana mendakwa mereka sudah melihat hilal (anak bulan) Syawal.

Bukan itu saja, mereka turut menyalahkan pihak berkenaan yang dipertanggungjawabkan untuk merukyah hilal berkenaan kerana tidak berhasil melihatnya sehingga menyebabkan negara ini ketinggalan sehari menyambut Hari Lebaran berbanding dengan kebanyakan negara Islam di dunia ini termasuk negara jiran.

Pehin Dato Paduka Seri Setia Haji Yahya yang menyampaikan khutbah khas berkenaan menyebutkan perkara seumpama itu tidak sepatutnya berlaku kerana sebagai rakyat dan penduduk yang tinggal dalam sebuah negara yang berdaulat dan mempunyai ketua negara iaitu raja, hendaklah akur dan patuh akan titah perkenan raja berkenaan iaitu dengan mencukupkan Ramadan tahun ini kepada 30 hari.

Menurut Pehin Dato Paduka Seri Setia Haji Yahya, mereka yang tidak berpuasa pada 20 September lalu dengan alasan melihat hilal dengan mata kepala mereka sendiri itu hanyalah menurut runtunan hawa nafsu mereka saja yang tidak tahan ataupun tidak sanggup lagi untuk berpuasa.

Khutbah Hari Raya Aidilfitri bagi masjid seluruh negara antara lain menyebutkan dalam setahun dua ini terjadi pelbagai cubaan Allah iaitu krisis kewangan dunia, pemanasan global, banjir, ribut taufan, tanah runtuh dan kini Selesema Babi H1N1 yang menurut pakar perubatan belum ditemui ubatnya.

Allah menyebutkan dan menyarankan supaya kita bersabar, tenang dan jangan kelam kabut menghadapi cabaran itu kerana hanya orang yang beriman dan tetap hatinya kepada Allah saja yang akan berjaya kerana ketenangan itu akan membawa kepada satu jalan bagi mengatasi percubaan dan cabaran itu, ujar Khatib.

No comments:

Post a Comment