Thursday, December 24, 2009

Awas jika membuang sampah sembarangan!



Papan tanda peringatan yang dipasang di tempat-tempat strategik.

BANDAR SERI BEGAWAN, Rabu - Pegawai penguat kuasa Jabatan Bandaran Bandar Seri Begawan tidak akan teragak-agak mengenakan denda kompaun kepada pihak yang didapati membuang sampah di merata tempat yang di bawah kawalan jabatan berkenaan.

Tindakan segera mengenakan denda kompaun itu tidak hanya terhad kepada pesalah perseorangan saja tetapi juga kepada syarikat yang didapati membuang sampah secara terbuka.

Sehubungan itu Jabatan Bandaran Bandar Seri Begawan mendirikan papan tanda di beberapa kawasan strategik yang di bawah kawalan Jabatan itu bagi memberi peringatan kepada orang ramai mengenai denda yang dikenakan jika mereka membuang sampah merata tempat.

Beberapa papan tanda larangan membuang sampah didirikan di Tamu Kianggeh, stesen bas, Gerai Jalan Residency, Jalan Bendahara, Tamu Selera Jalan Dato Taib, Peranginan Tasek Lama, Mercu Tanda Kenangan 60, Pasar Gadong dan Gerai Malam.

Di bawah Bab 30, Akta Kesalahan-kesalahan Kecil, adalah menjadi satu kesalahan untuk membuang sampah merata-rata dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan kompaun tidak melebihi $500 kepada mana-mana syarikat yang didapati bersalah sementara orang perseorangan boleh dikenakan denda kompaun tidak lebih $300.

Jika gagal membayar kompaun mereka boleh dihadapkan ke mahkamah dan jika sabit kesalahan boleh didenda sebanyak $1,000 serta jika mereka didapati melakukan kesalahan kedua atau seterusnya denda sebanyak $3000 dan hukuman penjara tidak melebihi tiga bulan boleh dikenakan.

Jika denda itu tidak dibayar, perkara berkenaan akan dibawa ke hadapan mahkamah dan jika sabit kesalahan, denda sebanyak $1,000 akan kenakan bagi kesalahan pertama dan bagi kesalahan seterusnya boleh dikenakan denda sebanyak $3,000 dan hukuman penjara tidak lebih tiga bulan.

Menurut kenyataan dari Jabatan Bandaran Bandar Seri Begawan lagi, sepanjang tempoh dari Januari hingga hari ini, sebanyak 10 denda kompaun sudah dikeluarkan kepada tiga individu dan tujuh buah syarikat.

Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Bandaran Bandar Seri Begawan akan sentiasa mengadakan pemantauan di kawasan di bawah kawalan jabatan berkenaan dan tidak akan teragak-agak mengeluarkan denda kompaun kepada individu atau syarikat yang didapati membuang sampah merata-rata.

No comments:

Post a Comment