Friday, December 25, 2009

Muhammad Iqbal kena denda $32,200

BANDAR SERI BEGAWAN, Rabu - Mahkamah Majistret Bandar Seri Begawan hari ini menjatuhkan hukuman denda $32,200 atau 22 bulan penjara jika gagal membayar denda ke atas seorang warga Indonesia, Muhammad Iqbal, 40, kerana didapati bersalah memiliki barangan tegahan kastam tanpa cukai.

Muhammad Iqbal dijatuhi hukuman atas dua kesalahan di bawah Seksyen 146 (1)(d) Perintah Eksais 2006 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 146 (1) (i) Perintah yang sama.

Dia didapati melakukan kesalahan itu pada 21 Disember 2009 ekoran serbuan sepasukan pegawai penguat kuasa Kastam ke atas sebuah pondok di kebun Kampung Bertumpu, Kampung Masin Limau Manis yang disyaki menyimpan barang tegahan Kastam yang di seludup masuk dari Ujong Jalan Lumapas ekoran risikan oleh Unit Perisikan Jabatan Kastam dan Eksais Diraja.

Hasil pemeriksaan di pondok berkenaan pegawai penguat kuasa menemui tujuh botol Whisky Label 5 dan 280 karton pelbagai jenis rokok tanpa amaran Kesihatan Brunei.

Berikutan kesalahan pertama itu, Muhammad Iqbal didenda $17,200 atau 12 bulan penjara jika gagal membayar denda pada hari beliau dijatuhi hukuman.Pemeriksaan lanjut ke atas tempat tinggalnya di sebuah rumah sewa di Kampung Sungai Tilong Jalan Muara, Muhammad Iqbal didapati menyimpan rokok tanpa Amaran Kesihatan Brunei dan minuman keras yang terdiri daripada enam botol Whisky Label 5, enam botol Smirnoff, 46 tin Tiger Beer, 31 tin Carlsberg dan 160 karton pelbagai jenis rokok.

Dengan kesalahan kedua itu, Muhammad dia dijatuhi hukuman denda $15,000 atau penjara 10 bulan jika gagal membayar denda berkenaan, hari ini.

Sebelum menjatuhkan hukuman, Mahkamah dalam perbicaraannya hari ini bertanya kepada tertuduh mengapa dia terlibat dalam kegiatan berkenaan.

Ketika menjawab pertanyaan itu Muhammad Iqbal yang bekerja sebagai tukang masak di salah sebuah restoran menjelaskan kegiatan seumpamanya mendatangkan banyak keuntungan dan dia juga terperangkap dalam hutang dengan pembekal.

Menurutnya dia yang hanya menerima gaji $20 hingga $30 sehari itu diberikan kelonggaran untuk mencari pekerjaan lain oleh majikannya untuk menambah pendapatan dan disebabkan itu beliau terlibat dalam kegiatan berkenaan.

Muhammad Iqbal dijatuhi hukuman dengan didenda $32,200 atau penjara 22 bulan bermula 22 Disember 2009 jika gagal membayar denda itu hari ini.

Jabatan Kastam dan Eksais Diraja meminta orang ramai supaya melaporkan segera kegiatan penyeludupan melalui talian hotline Kastam 8714422 dan 2382422 atau e-mel di info@customs.mof.gov.bn.

No comments:

Post a Comment