Thursday, December 17, 2009

Ops Sepadu Bungkas 188/2009 cekup bomoh warga asing

KUALA BELAIT, Selasa - Seorang lelaki warga asing yang dipercayai melakukan kegiatan perbomohan dikeluarkan Pas Khas bagi siasatan lanjut oleh Jabatan Imigresen bahagian penguatkuasaan cawangan daerah Belait dekat sini.

Jabatan berkenaan dalam laporannya hari ini menyatakan semasa pemeriksaan Ops Sepadu Bungkas 188/2009 dilakukan ke atas rumah warga asing pada Khamis lalu di kawasan sekitar Kuala Belait, menemui lelaki terbabit sedang mengubati seorang pesakit yang datang ke rumahnya untuk tujuan berubat.

Semasa di rumah lelaki itu jabatan berkenaan juga menemui barangan yang dipercayai digunakan untuk kegiatan perbomohan termasuk beberapa bilah keris, beliung, minyak kelapa dan parang lalu merampas semuanya untuk siasatan dan tindakan lanjut.

Sementara itu dalam pemeriksaan berasingan di sebuah rumah sewa di Jalan Maulana, pegawai Imigresen turut menahan seorang lelaki warga Indonesia ekoran gagal mengemukakan sebarang dokumen pengenalan diri yang sah.

Siasatan awal mendapati lelaki terbabit memegang Pas Melawat Sosial yang dipercayai mansuh jaminannya dan ketika disoal siasat lelaki itu mengakui memberikan pasportnya kepada seorang lelaki bagi urusan pekerjaan dan sehingga hari ini pasportnya belum dikembalikan, dan lelaki terbabit masih disiasat.

Kira-kira 40 warga asing diperiksa dalam operasi sepadu bersama Bahagian Penguatkuasaan Akidah Jabatan Hal Ehwal Ugama itu.

Hasil pemeriksaan itu seramai tujuh orang warga asing dikeluarkan Pas Khas bagi pengesahan pasport dan tindakan lanjut.

No comments:

Post a Comment