Friday, December 25, 2009

Vaksin A (H1N1) untuk petugas, pesakit kronik

BANDAR SERI BEGAWAN, Selasa - Kementerian Kesihatan hari ini memulakan pemberian vaksin Influenza A (H1N1) kepada orang awam secara besar-besaran membabitkan mereka yang berusia enam bulan ke atas dan menghidapi penyakit-penyakit kronik tertentu.

Kementerian berkenaan dalam kenyataannya berkata pemberian vaksin itu dibuat susulan penerimaan 44,000 dos vaksin penyakit berkenaan pada 16 Disember yang juga merupakan penghantaran ketiga ke negara ini.

Menteri berkenaan Pehin Dato Seri Setia Haji Suyoi Haji Osman turut membuat tinjauan ke Pusat Vaksinasi di Ong Sum Ping bagi melihat dengan lebih dekat lagi operasi suntikan vaksin Influenza A (H1N1) untuk warga Kementerian Kesihatan, pegawai perubatan dan jururawat serta orang awam yang mengidap penyakit kronik.

Pesakit berusia enam bulan itu membabitkan penghidap penyakit paru-paru, jantung, buah pinggang, hati, neurologi, kurang daya melawan penyakit dan kencing manis yang kronik serta mereka yang bakal melawat ke negara beriklim sejuk boleh mendapatkan suntikan vaksin berkenaan di pusat itu pada waktu bekerja.

Kementerian juga memaklumkan Pusat Suntikan Influenza A (H1N1) bagi Daerah Brunei dan muara di Pusat Kesihatan Berakas A, Pusat Kesihatan Anggerik Desa, Pusat Kesihatan Jubli Perak Sengkurong dan di Hospital Raja Isteri Pengiran Anak Saleha (bagi pesakit-pesakit yang menghidap penyakit kronik dan sudah membuat temu janji.)

Para pesakit yang diberikan jadual haruslah mematuhi jadual suntikan yang ditetapkan.

Bagi Daerah Belait pula, orang ramai boleh mendapatkan suntikan di Hospital Suri Seri Begawan dan Pusat Kesihatan Sungai Liang, Daerah Tutong pula di Hospital Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah dan di daerah Temburong di Hospital Temburong.

Bagi pertanyaan lanjut mengenai Influenza A (H1N1), orang ramai bolehlah menghubungi talian 145 atau 7180991 selepas waktu bekerja.

Sementara itu jurucakap Kementerian Kesihatan ketika dihubungi Media Permata pula berkata keutamaan akan diberikan kepada rakyat dan penduduk Brunei tetapi warga asing yang menetap di negara ini tidak akan diketepikan.

Beliau juga menjelaskan bahawa pemberian suntikan vaksin Influenza A (H1N1) buat masa ini dikhususkan kepada mereka yang menghidap penyakit-penyakit kronik tertentu sahaja, namun mereka yang berasa sangsi boleh menemui doktor untuk memastikan sama ada mereka turut memerlukan suntikan.

Menurutnya kementerian belum bersedia memberi suntikan vaksin Influenza A (H1N1) secara menyeluruh sebagai persediaan menghadapi kemungkinan tercetus semula wabak itu di negara ini.

No comments:

Post a Comment