Thursday, December 17, 2009

Tindakan tegas membuang sampah di kawasan awam

TUTONG, Ahad - Pegawai penguat kuasa Jabatan Daerah Tutong tidak akan teragak-agak mengenakan denda kompaun kepada mana-mana pihak yang didapati membuang sampah di kawasan awam.

Tindakan segera mengenakan denda kompaun itu tidak hanya terhad kepada pesalah perseorangan tetapi juga kepada syarikat swasta yang didapati membuang sampah atau mengotorkan kawasan awam.

Peringatan itu dibuat Pemangku Pegawai Daerah Tutong, Haji Muhammad Suffian Haji Bungsu ketika ditemu bual Media Permata ketika acara gotong-royong membersihkan Gerai Mukim Telisai di Tutong hari ini.

Menurutnya orang ramai diberikan peringatan mengenai perbuatan membuang sampah serta meletak, melonggokkan, mencampakkan, menumpahkan atau menggugurkan dan meninggalkan sampah, besi buruk dan semua jenis kotoran boleh mencemarkan alam sekitar.

Sesiapa yang didapati melakukannya adalah menjadi satu kesalahan di bawah Bab 12 Akta Kesalahan-kesalahan Kecil dan boleh dikenakan kompaun sebanyak $500.

Katanya Jika pelaku gagal membayar kompaun mereka boleh dihadapkan ke mahkamah dan jika sabit kesalahan boleh didenda sebanyak $1,000 sementara mereka yang didapati melakukan kesalahan kedua atau seterusnya boleh dikenakan denda $3,000 dan dihukum penjara bagi tempoh tidak melebihi tiga bulan.

Beliau menambah kata pegawai penguatkuasaan Jabatan Daerah Tutong akan sentiasa mengadakan pemantauan di kawasan awam di seluruh daerah berkenaan dan mereka akan mengambil tindakan segera terhadap pihak yang didapati melanggar peraturan serta membuang sampah di kawasan yang bukan dikhaskan untuk pembuangan sampah.

Haji Muhamad Suffian juga menekankan orang ramai memainkan peranan penting dalam sama-sama menanam sikap bertanggungjawab dan peka terhadap kebersihan kawasan sekeliling mereka.

Ujarnya lagi penekanan juga harus diberikan kepada langkah mewujudkan kesedaran orang ramai mengenai pentingnya untuk menjaga alam sekitar dan kebersihan kawasan mereka dengan tidak membuang sampah di merata tempat.

Beliau berkata perbuatan membuang sampah merata tempat dan mengotorkan kawasan awam akan memberikan kesan negatif kepada imej negara terutama kepada pengunjung dari luar negara.

Perbuatan itu amat merosakkan imej negara kerana semua peralatan yang diperlukan seperti tong sampah dan kawasan pembuangan sampah sudah disediakan tetapi masih berlaku sikap membuang sampah di merata tempat.

Sehubungan itu masyarakat negara ini harus mempunyai minda kemasyarakatan untuk bekerjasama dan sama-sama bertanggungjawab dalam menjaga kebersihan kawasan masing-masing.

Pada masa sama masyarakat juga harus bertindak untuk menegur pihak yang masih membuang sampah di merata tempat.

Ketika mengulas mengenai kempen membersihkan kawasan gerai berkenaan, beliau berharap usaha untuk membersihkan kawasan itu dapat dilakukan dengan lebih kerap.

Beliau juga berharap penduduk setempat dan peniaga akan dapat bekerjasama dalam sama-sama membantu membersihkan dan memastikan kawasan berkenaan dijaga bagi keselesaan bersama.

No comments:

Post a Comment