Friday, December 25, 2009

Wanita mengandung pilihan utama sindiket dadah

BANDAR SERI BEGAWAN, Isnin - Biro Kawalan Narkotik (BKN) memberi amaran bahawa modus operandi untuk memikat warga Brunei menjadi pembawa dadah kini berubah dengan si pembawa menelan dadah dan bukan lagi menyembunyikan dadah dalam bagasi mereka.

BKN mendedahkan demikian bagi mengulas laporan akhbar Australia, The Gold Coast News yang menyebut seorang lagi warga Brunei berusia 41 tahun sedang mengandung diberkas beberapa hari lalu di negara itu.

Dia turut membahayakan nyawa anak dalam kandungannya dengan cuba menyeludup pakej heroin yang ditelan ketika melepasi lapangan terbang Gold Coast.

"Trend sebegitu adalah sesuatu yang baru bagi warga tempatan. Tetapi di negara lain ia sudah biasa digunakan," tambah jurucakap biro.

The Gold Coast News dalam laporan pada 19 Disember berkata ini adalah kali pertama penyeludupan dadah dalam badan dikesan di lapangan terbang.

Wanita itu tiba di lapangan terbang Coolangatta dengan penerbangan murah menaiki pesawat penerbangan murah dari lapangan terbang antarabangsa Kuala Lumpur, Malaysia.

Sementara itu ABC Australia melaporkan wanita itu menyembunyikan kira-kira 170 gram bahan yang disyaki heroin dalam badannya dan 300 gram lagi dalam pakaiannya.

Cubaan ini dipercayai diatur oleh sindiket katel dadah antarabangsa dan penangkapan itu dilihat sebagai rampasan besar. Wanita mengandung menjadi pilihan popular sebagai pembawa dadah kerana mereka lebih berkemungkinan dapat mengelak pemeriksaan rutin.

The Gold Coast News menambah kata dia dipercayai menelan paket heroin itu dan menyembunyikan paket lain dalam badannya dan itu bukan hanya membahayakan nyawanya tetapi juga nyawa anak dalam kandungan. Dia kini dalam keadaan kritikal di unit penjagaan rapi di Hospital Robina.

Menurut laporan, setelah melepasi pemeriksaan di Kuala Lumpur, wanita itu ditahan oleh pegawai kastam Gold Coast sebaik tiba di lapangan terbang sebelum disiasat oleh pegawai Polis Persekutuan Australia.

Akhbar Gold Coast Bulletin pula melaporkan wanita itu dibawa ke hospital Robina dan sumber mengatakan dia masih di bawah kawalan polis manakala dadah yang diseludupkannya ditemui. Wanita itu dijangka menghadapi dakwaan berat menyeludup.

Pakar perubatan berkata penyeludupan dadah dalaman begitu merbahaya dan kebocoran boleh membawa maut. Penggunaan pembawa dadah dalaman digemari kerana sukar dikesan.

Pada Mei tahun ini, wanita warga Brunei berusia 29 tahun berdepan dakwaan di mahkamah Australia kerana disyaki menyeludup kira-kira 2 kilogram heroin ke negara itu. Tersangka dilaporkan terbang masuk ke negara itu juga dari Kuala Lumpur.

Dia berdepan hukuman penjara maksimum 25 tahun dan/atau didenda.

No comments:

Post a Comment