Friday, December 25, 2009

Gara-gara jual telefon bimbit kawan, pasangan kena denda $1,200

BANDAR SERI BEGAWAN, Selasa - Mahkamah Majistret Bandar Seri Begawan hari ini menjatuhkan hukuman denda $1,200 atau sebulan penjara jika gagal membayar denda itu kepada pasangan yang secara tidak jujur menjual telefon bimbit milik kawan mereka untuk mendapatkan wang tunai.

Noorrafeah Awang Alias, 19, dan Muhammad Azmi Latif, 21, yang tidak memiliki sebarang rekod kesalahan sebelumnya diberikan tempoh sehingga 12 Januari 2010 untuk membayar denda berkenaan.

Mahkamah diberitahu kedua-dua defendan yang tidak mempunyai sebarang pekerjaan pergi berjumpa pemilik telefon bimbit terbabit di kawasan letak kereta Kolam Renang Anggerik Desa pada 13 Disember 2009.

Semasa defendan bertemu pengadu, Noorrafeah memberitahunya yang beliau hendak meminjam telefon bimbit berkenaan lalu pengadu memberikan telefon bimbit itu kepadanya lalu meninggalkan kedua-dua defendan di kawasan letak kereta itu untuk melaporkan diri di tempat kerjanya yang terletak berhampiran. . Sejurus selepas pengadu meninggalkan mereka, kedua-dua defendan meninggalkan tempat itu menuju ke Jalan Batu Satu dan menjual telefon bimbit berkenaan di sebuah kedai dengan harga $110.

Pegawai Pendakwa, Ratno Eddy Sophian Haji Zaidi memberitahu mahkamah telefon bimbit berkenaan berjaya ditemui semula dan defendan mengaku terhadap salah laku itu sambil memberitahu polis mereka menjual telefon bimbit itu kerana memerlukan wang.

Bagaimanapun siasatan mendapati wang hasil jualan telefon bimbit itu dibelanjakan untuk membeli petrol, pakaian dan makanan.

No comments:

Post a Comment